L' AMOROSA FILOSOFIA

Antiveduto Gramatica, Saint Cecilia with two angels. Musei Civici di Treviso, Complesso di Santa Caterina, inv. P 1141. Photo: © Musei Civici di Treviso

MEDIA

L’ Amorosa Filosofia Playlist

Als Liefde en ik vol van verbazing kijken,
naar ’t beeld van haar die alle schoonheid slaat
zien wij een vrouw die, als ze lacht en praat,
op niemand dan slechts op zichzelf kan lijken.

(Sonnet 160, Petrarca, vertaling door Frans van Dooren)

De dichtstijl van Petrarca is een model voor menig componist en dichter van het 16de eeuwse Italië. Het prominentste thema van deze gedichten is de liefde voor een subliem figuur die de dichters inspireert en tegelijk tormenteert. 

In ons programma tonen we hoe achter deze allegorische figuren vrouwen van vlees en bloed leefden. Hoe componisten en dichters hun inspiratie hebben gehaald bij de bijzondere uitvoeringen van getalenteerde vrouwelijke musici. 

Via het levensverhaal van Tarquinia Molza (1542-1617), misschien wel de belangrijkste muzikante van haar generatie, belichten we het rijke netwerk van muzikantes, actief in verschillende hoven en steden van Noord-Italië in de tweede helft van de 16de eeuw.

UITVOERDERS

Nicholas Cornia (artistieke leiding, bas)
Joke De Ketelaere (luit, theorbe) 
Thomas Langlois (luit) 
Jana Pieters (sopraan)
Leander Van Gijsegem (tenor) 
Lidwien Van Winckel (sopraan) 
Veera Voordeckers (klavecimbel) 
Ellen Wils (alt)